Vak/Gamma Kies een vak Aardrijkskunde Biologie Chemie Cultuur en gedrag Duits Economie en handel Engels Filosofie Fin. & econ. geletterdheid Frans Fysica Geschiedenis Godsdienst Informatica en dactylo Islamitische godsdienst Kantoor-Verkoop Kunstbeschouwing Mavo MEAV Mens & Samenleving Muziek Natuur en Ruimte Natuurwetenschappen Nederlands PAV Sociologie en psychologie STEM Techniek Wetenschappen Wiskunde Methodes / ReeksenOnderSTEMbovenWONDER en STEMGENIE / GENIE GO! en STEMTechnoScoop en STEMMacroScoop graad 1 en STEMMacroScoop graad 2 en STEMMicroScoop en STEMTeleScoop graad 1 en STEM Blijf op de hoogte Catalogus Modernisering diddit Bezorg je boekenlijst en steun Bednet Contacteer je educatief adviseur Klantenservice Home Secundair onderwijs STEM MacroScoop graad 1 en STEM Delen MacroScoop Op onderzoek in de natuurwetenschappen Met MacroScoop, een gloednieuwe methode voor natuurwetenschappen in de A-stroom, gaan je leerlingen op onderzoek in de verschillende disciplines van de natuurwetenschappen. Elk thema wordt aangesneden vanuit een aparte invalshoek, die leerlingen triggert en activeert om na te denken over het menselijk lichaam en de omgeving waarin het zich bevindt. Met onderwerpen die recht uit hun leefwereld komen en origineel beeldmateriaal leren je leerlingen op een wetenschappelijk manier naar het leven rondom hen te kijken. De uitgave verschijnt in 2 versies, 1 op maat van het KathOndVla en 1 op maat van het GO!. Lees meer over MacroScoop Scoop en STEM In de leerplannen techniek, aardrijkskunde en natuurwetenschappen bevinden zich STEM-doelen. Deze doelen zijn hetzelfde voor de 3 leerplannen. In de handleiding van de reeksen MacroScoop, TeleScoop en TechnoScoop verwijzen we ook waar je telkens aan deze doelen kan werken. Daarnaast werd het meteen duidelijk dat er iets uitgewerkt moest worden dat overkoepelend is voor de 3 methodes MacroScoop, TeleScoop en TechnoScoop. We hebben gekozen voor drie overkoepelende projecten uit te werken voor de drie methodes binnen Scoop. In deze multidisciplinaire projecten komen de kennis en de vaardigheden uit de verschillende vakken ruim aan bod komen. De volgorde van de leerinhoud is ook aangepast in de 3 methoden, zodat de leerling de nodige voorkennis heeft op het moment dat de projecten ingepland zijn. Periode Jaar 1 Jaar 2 September We gaan op expeditie Krachten Januari Voeding / Didactiek van de multidisciplinaire projecten De 3 projecten worden multidisciplinair aangepakt. Elk vak kijkt vanuit zijn bril naar gezamenlijke problemen en elk vak wendt zijn eigen kennis en vaardigheden aan om de gezamenlijke problemen op te lossen. Aan het einde van een project kan de leerling argumenteren over waarom er voor de gestelde gezamenlijke maatschappelijke problemen voor een bepaalde oplossing is gekozen. Tijdens het denkproces in het project voelt de leerling de wisselwerking aan tussen de verschillende STEM-disciplines; het ene vak kan niet zonder het andere om een maatschappelijk probleem op te lossen. We geven de leerkrachten de vrijheid om de projecten te organiseren. Het is perfect mogelijk om een dag, een halve dag of verschillende halve dagen hiervoor uit te trekken. In de beschikbare documenten kunnen de leerkrachten wegwijzers vinden rond: Leerplandoelen en eindtermen Experimenten Geselecteerde bronnen Interessante websites Organisatorische tips Verbanden en conclusies Evaluatietools Waar kan ik de projecten vinden? In diddit kun je bij de module 'Lesmateriaal' de projecten terugvinden onder de rubriek 'Algemeen'. Klik daarna op de subrubriek 'Multidisciplinaire aanpak'. Lees meer over MacroScoop Bekijk onze video over vakoverschrijdend werken In onderstaande video ontdek je hoe onze nieuwe Scoop-uitgaven zorgen ervoor dat jij een 1 tot 2 keer per jaar vakoverschrijdend aan de slag kan. Lees meer over MacroScoop