Vak/Gamma Kies een vak Aardrijkskunde Biologie Chemie Cultuur en gedrag Duits Economie en handel Engels Filosofie Fin. & econ. geletterdheid Frans Fysica Geschiedenis Godsdienst Informatica en dactylo Islamitische godsdienst Kantoor-Verkoop Kunstbeschouwing Mavo MEAV Mens & Samenleving Muziek Natuur en Ruimte Natuurwetenschappen Nederlands PAV Sociologie en psychologie STEM Techniek Wetenschappen Wiskunde Methodes / ReeksenMikSEen doordacht conceptOndersteuning voor de leerkrachtBestelinfo Blijf op de hoogte Catalogus Modernisering diddit Bezorg je boekenlijst en steun Bednet Contacteer je educatief adviseur Klantenservice Home Secundair onderwijs Mens & Samenleving MikS Een doordacht concept Delen Een doordacht concept Het leerplan Mens & Samenleving in de praktijk MikS is opgebouwd aan de hand van drie thema's: ik als persoon, ik en mijn relatie met anderen, ik en mijn relatie tot de samenleving. In elk van die thema's worden economische en sociale of sociaal-maatschappelijke leerinhouden met elkaar verweven. Die interdisciplinaire aanpak zorgt ervoor dat je leerlingen de samenhang makkelijker zien en vlotter tot inzicht kunnen komen. In de handleiding geven we daarnaast ook nog suggesties om de link te leggen met andere vakken en dus ook multidisciplinair te gaan werken. De twee procedurele doelen (onderzoekscompetentie en een mening onderbouwen) vormen de rode draad doorheen het ganse leerwerkboek. Enerzijds door het gebruik van de OVUR-structuur en het inzetten van ontdekplaten, anderzijds door het gebruik van fora die aanzet geven tot een klasgesprek. Daarnaast hielden we bij het maken van MikS ook rekening met de herziene Taxonomie van Bloom. Bij de start van elk hoofdstuk voorzien we in de handleiding een overzicht van de bereikte leerplandoelen en eindtermen, inclusief het beheersingsniveau van Bloom. Maar er is meer Met MikS realiseren we ook verschillende transversale leerplandoelen uit het gemeenschappelijk leerplan ICT en het gemeenschappelijk funderend leerplan. Omdat uiteraard niet alle transversale leerplandoelen worden gerealiseerd, voorziet VAN IN specifiek voor het gemeenschappelijk funderend leerplan bijkomend online ondersteuning voor de leerkracht om die transversale leerplandoelen te bereiken. Meer over het didactisch concept Ondersteuning voor de leerkracht