De structuur van Sapiens

Historisch denken? Dat moet je leren!

Sapiens is vanzelfsprekend ontwikkeld conform de nieuwe leerplannen en eindtermen. De basis van onze nieuwe geschiedenisreeks is dan ook ‘historisch leren denken’. Leerling gaan op een (inter)actieve manier aan de slag met unieke bronnen.


Bekijk het inkijkexemplaar van Sapiens 1

Stapsgewijze opbouw van redeneervaardigheden

In Sapiens brengen we historisch denken stapsgewijs aan. Leerlingen ontwikkelen doorheen de methode vaardigheden om kritisch naar het verleden te kijken. Ze leren met en over bronnen redeneren om op die manier tot een beargumenteerde beeldvorming van het verleden te komen.


HISTORISCH_DENKEN

Verdiepend en verbredend differentiatiemateriaal

Ga samen met je leerlingen op ontdekkingstocht! In elk hoofdstuk volgen je leerlingen een traject met verschillende historische vragen en bijhorende uitbreidingsopdrachten. Zo zien ze in een oogopslag wat er van hen verwacht wordt. Op die manier kan je als leerkracht met Sapiens differentiëren zonder het noorden kwijt te raken.


OP_ONDERZOEK

Flexibele, duidelijke structuur en heldere synthese

De rustige bladspiegel en glasheldere structuur zijn belangrijke kenmerken van Sapiens. Er werd bewust rekening gehouden met een rustige layout, waarin duidelijke ankerpunten handvaten bieden om je te oriënteren. Eenvoud troef, vanuit dat vertrekpunt bouwden we Sapiens op.


SYNTHESE


Aandacht voor taalontwikkeling

Bovendien zetten we met Sapiens ook in op taalontwikkelend lesgeven. Doorheen de reeks staan historische begrippen en structuurbegrippen centraal – deze worden met meerdere voorbeeldbegrippen geïllustreerd. Daarnaast schenken we bijzondere aandacht aan leesteksten en leesstrategieën, zetten we in op schrijfkaders om argumentatie-oefeningen mogelijk te maken en bieden we mogelijkheden om vakoverschrijdend met Nederlands te werken.



LEESTEKST



 
Sapiens is een eigentijdse en frisse leermethode om de interesse in en voor geschiedenis bij de leerlingen van de eerste graad aan te wakkeren en graag aan de slag te gaan rond boeiende historische vragen waar de hele methode rond draait.

Leerkracht geschiedenis, Sint-Bernardusinstituut (Knokke-Heist)

Hoe kunnen wij je helpen?

Ben je op zoek naar een nieuwe methode, wens je een presentatie voor je school of heb je hulp nodig bij het gebruik van je methode? Onze educatieve adviseurs helpen je graag verder met persoonlijk advies.

Contacteer mijn educatief adviseur