Vak/Gamma Kies een vak Aardrijkskunde Biologie Chemie Cultuur en gedrag Duits Economie en handel Engels Filosofie Fin. & econ. geletterdheid Frans Fysica Geschiedenis Godsdienst Informatica en dactylo Islamitische godsdienst Kantoor-Verkoop Kunstbeschouwing Mavo MEAV Mens & Samenleving Muziek Natuur en Ruimte Natuurwetenschappen Nederlands PAV Sociologie en psychologie STEM Techniek Wetenschappen Wiskunde Methodes / ReeksenTeleScoopTeleScoop A-stroomTeleScoop Graad 2Bestelinfode boeck atlas (NIEUW) Blijf op de hoogte Catalogus Modernisering diddit Bezorg je boekenlijst en steun Bednet Contacteer je educatief adviseur Klantenservice Home Secundair onderwijs Aardrijkskunde TeleScoop TeleScoop graad 2 differentiatie Delen TeleScoop graad 2: differentiatie op maat Met de TeleScoop-reeks heb je heel wat extra troeven in handen om te differentiëren We hebben gekozen voor haalbare differentiatie binnen het beperkt aantal lestijden, waarbij we de leerling en/of leerkracht bewuste keuzes laten maken (meer of minder begeleiding bij de uitvoering van een opdracht, zelfstandig bronnen verzamelen of de aangeboden bronnen gebruiken, …). Daarnaast bieden we ook materiaal voor leerlingen die een extra uitdaging kunnen gebruiken. Ondersteuning van beeldmateriaal Om leerlingen de leerstof echt onder de knie te laten krijgen, voorziet TeleScoop (GO!) een veelheid aan beelden, kaarten en tekeningen. Leerlingen die het moeilijker hebben bij bepaalde onderdelen ondersteunen we via kennisclips om bepaalde inhouden te visualiseren. Op die manier kunnen je leerlingen zelfstandig aan de slag. De visuele ondersteuning in deze filmpjes bevordert het leerproces van de leerlingen. Daarnaast is dit een goede manier om te differentiëren, voor flipping-the-classroom … Vademecum en woordenlijsten In TeleScoop (GO!) bieden we op verschillende momenten in het boek extra ondersteuning aan met uitgeschreven vaardigheden en terreinfiches van het vademecum. Essentieel ondersteunend materiaal bieden we in het boek bovendien aan via een directe link met QR-codes. Zo geven we de leerlingen de tools in handen om zelfstandig leerstof te verwerken. Daarnaast zijn moeilijke woorden in het boek onderlijnd met een stippellijn en worden ze verzameld in de woordenlijst achteraan in het thema. Deze bevat zowel vakspecifieke woorden als moeilijke woorden uit de Nederlandse taal, waarbij telkens wordt verwezen naar het hoofdstuk waarin het begrip voorkomt. Naast de term en de definitie is er ook ruimte om het woord in eigen woorden te omschrijven en er zelf nog toe te voegen. Ontdekplaten We integreren de ontdekplaten in het lesgeheel. Waar ze in de eerste graad eerder ter ondersteuning ingezet werden, gaan we in TeleScoop (GO!) 2e graad nog een stapje verder. Enkele ontdekplaten worden gebruikt om de leerstof aan te brengen. Ze vormen dus een onmisbaar element in het verhaal. Sporenbeleid Om maximaal aan differentiatie te doen, hanteert TeleScoop een sporenbeleid. Dit wordt aangegeven in de handleiding. Binnen eenzelfde inhoud of opdracht reiken we soms alternatieven aan. Een leerling moet minstens één van de aangeboden sporen volgen om het basisdoel te bereiken. Uitdaging Heb je leerlingen die wat extra uitdaging en informatie kunnen verwerken? Voor hen zijn er de 'Interessant om weten'-kaders. Ze bieden meer context bij het onderwerp. Meer over TeleScoop graad 2