NieuwsSummer Academy in de mediaVAN IN team event10 miles 2022Expo VAN INVAN IN verwelkomt Vicky Adriaensen als Managing directorBednet: Nationale Pyjamadag 2022VAN IN and Microsoft krikken leesvaardigheid van Vlaamse leerlingen opBookWidgets nu ook beschikbaar in didditSTEM-wedstrijd: win professioneel advies voor jouw STEM-project in graad 2Ken je “Onderwijs van Morgen” al? Hét inspiratie en kennisplatform voor het onderwijs!Digisprong in de klas 10 concrete tips voor de leerkracht4 op de 5 leerkrachten basisonderwijs zijn blij met de digitale vooruitgangSETT 2022 De beurs voor het onderwijs van morgenPersbericht Digitalisering secundair onderwijs blijft stijgenBingel boekenkast open voor alle leerlingenVAN IN steunt project van Stichting RobinBingel bestaat 10 jaarTechnopolis en VAN IN lanceren videoreeks onderSTEMbovenDag van de leraar 2020Resultaten ICT bevragingTrends Gazellen 2021VR project Safety in virtual realityAl 535 live lessen per dag vanuit VAN IN’s Bingel vorige weekMeer dan 63,5% leerlingen actief op Diddit in het secundair na de paasvakantieVAN IN investeert 100 000€ extra in digitale infrastructuur om scholen te ondersteunenMeer dan 6000 leerkrachten volgen bijscholing over afstandslesgeven met diddit/bingelVAN IN biedt digitale screenings aan voor het begin van het schooljaarEuropese enquête VAN IN: Vlaams onderwijs loopt voorop qua digitaal oefenenTot 19 keer zoveel digitale taken gemaakt in het secundair onderwijs, binnen didditMeer dan 35 000 leerkrachten lager onderwijs kunnen gratis Teams en Hangouts gebruiken binnen BingelBingel bereikt nieuwe piek in week 2: tot 14x zoveel gebruik en meer dan 7 mlo oefeningen per dagKinderen lezen meer via Bingel in coronatijdenVAN IN stelt heel Bingel gratis ter beschikking van het basisonderwijs voor leren op afstandVAN IN maakt onlineleerplatform diddit toegankelijk voor alle leerkrachten in het Secundair OnderwijsVAN INnovatie Award 2019 winnaarsOnze beste wensen voor 2019Bingel Raket genomineerd voor Digital Pioneer Award 2018Blijf op de hoogte van de laatste digitale tools in de klasPersbericht Boektoppers met eigen soundtrackStudenten hoger onderwijs houden vast aan papier om te studerenVAN Innovatie award 2019Bingel wint internationale pedagogieprijsLeerling basisschool De Boomgaard Borgloon ontwerpt graffitimuurMediawijze kinderen gebruiken BingelPersbericht de nieuwe Bingel Raket zorgt voor meer gedifferentieerd onderwijs tijdens de lesYouca Action DayBingel op het journaalBingel Raket vindt zijn weg naar de scholenMiljardste oefening op BingelKlantendienst staat voor je klaarPersbericht - Spectaculaire groei bingel in Finland en ZwedenVan In ondersteunt Pyjamadag: ‘We leren om voor elkaar te zorgen’VAN IN-dagen 20172022 is nabije toekomstBoekenbeurs 2016: sessiesDag van de leraar 2016Examentips 2017Van In - De Boeck kondigen nieuwe, geïntegreerde structuur aanKnooppunt viert feestLeermiddelenbeurs april 2017VAN IN en De Boeck bundelen hun krachtenBengelpopfestivalSmart Business Award 2016Het onderwijs heeft meer nodig dan een tabletHoe kan je een digitaal leerplatform succesvol inzetten?Whitepaper bingelATV-Antwerpen @ workInternational Educational Learning Resources AwardBingel op KarrewietDag van de (super)leraarDe Standaarddidditdiddit voor VAN IN en De BoeckVAN IN wint 'ICT Project of the Year' 2015 met bingel en diddit!Kanaal Z-Expert interview met Winfried MortelmansKnewton-technologie voor gepersonaliseerd en adaptief leren naar Vlaamse scholenInternational Educational Learning Resources Award: bingel finalistVAN IN ondersteunt je in het M-decreetDe top tien studietips van VAN INWazzouWazzou - Reportage Kanaal ZVAN IN innoveert met speelse Zomerbingel-apps voor het hele gezin Home Nieuws VAN INnovatie Award 2019 winnaars Delen 30/08/2019 - VAN INnovatie Award 2019 winnaars De 3 beste innovatieve onderwijsideeën bekroond. Meer dan 70 leraren en leraren in opleiding stuurden een innovatief onderwijsidee in om mee te dingen naar de ‘VAN INnovatie Award’. Alvast een dikke proficiat aan de winnaars. Zij zijn de boegbeelden van die vele leerkrachten die met hart en ziel met onderwijs bezig zijn en die ons onderwijs samen naar zo’n hoog niveau tillen. En de winnaars zijn... in de categorie basisonderwijs: Lien Verheyen van GBS Het Lo van Oevel Westerlo met het ‘ZOP-model' ZOP staat voor ‘Zelfstandig Op Pad’. Het ZOP-model is een doelgerichte en efficiënte manier om de leerlingen systematisch zelfstandig te laten werken. Het ZOP-model kwam tot stand na een praktijkgericht onderzoek i.f.v. de Banaba-opleiding 'Zorgverbreding en remediërend leren' aan Thomas More. Het moest enerzijds een antwoord zijn op de onderwijsbehoefte vanonze leerlingen om meer en beter zelfstandig en zelfsturend te kunnen werken. Anderzijds is het ook een antwoord op de ondersteuningsbehoefte van de leerkrachten. Zo creëren ze meer tijd voor verhoogde zorg, zoals remediëring, pre-teaching en mondelinge toetsafnames. Zelfstandig leren werken is immers een proces. In de klassen waar ‘geZOPt’ wordt, heerst een rustige en ontspannen sfeer. Leerlingen krijgen vaak meer afgewerkt tijdens het zoppen dan tijdens alle andere zelfstandige inoefenmomenten samen. Via deze aanpak kunnen ze bovendien volop hun ‘21st century skills’ ontwikkelen. In de categorie secundair onderwijs: Wim Van Buggenhout van GTI Londerzeel met ‘Een STEM voor algen’ Dit project voor het secundair onderwijs illustreert hoe algen volledig binnen STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) passen. Het is een groots vakoverschrijdend project voor de leerlingen van de studierichting ‘Industriële Wetenschappen’ (‘IW’), voor de derde graad. Het is de bedoeling dat de leerlingen in een zelfgemaakte groeibox algen kweken in gecontroleerde omstandigheden om zo de optimale groeiparameters van verschillende algensoorten te achterhalen. De verschillende aspecten van STEM komen in dit project uitgebreid aan bod. Zo hanteren de leerlingen de wetenschappelijke onderzoeksmethode (STEM), maken ze zelf de groeibox voorzien van o.a. led-strips en temperatuursensoren (STEM) en bestuderen ze bijvoorbeeld de algengroei, die volgens een exponentiële curve verloopt (STEM). Vier leerlingen van de 6IW-klas in kwestie, geraakten zo in de ban van het project dat ze hun gip (geïntegreerde proef) maakten rond algen. Ze wilden een circulair proces bouwen als deeloplossing voor de klimaatcrisis. Concreet was het enerzijds de bedoeling CO2 uit uitlaatgassen af te zonderen in een filter, en anderzijds algen te kweken en oogsten, gevolgd door de extractie van olie uit de algen om vervolgens biodiesel te produceren. In de categorie leraar in opleiding: Jochen Van der Stighelen (volgde vorig academiejaar de lerarenopleiding Lager Onderwijs aan de UCLL in Leuven, Vlaams-Brabant) met 'Creatieve rups' Het winnende idee in de categorie lerarenopleiding wil de motivatie van de leerlingen verhogen met een creatieve rups. Het ingediende project betreft een 'actie-onderzoek’ over de invloed van de motivatie van de leerlingen. Op het einde van elke lesdag creëren de leerlingen een algemene creatieve verwerking van wat ze geleerd en gedaan hebben. Concreet krijgen de leerlingen van de 3de graad lager onderwijs elke dag één onderdeel van een 'creatieve rups'. Op het einde van elke lesdag geven ze op een creatieve manier in wat ze bijgeleerd en onthouden hebben van de leerstof van die dag, met symbolen, kernwoorden, of hoe ze zelf willen. Deze 'creatieve rupsen' blijven zichtbaar in de klas omdat ze ook kunnen dienen als zelfgemaakte 'onthoudwijzers'. Het doel van het onderzoek is de invloed te meten op de (soorten) motivatie van de leerlingen Selectieprocedure Een zorgvuldig uitgezochte jury selecteerde de 3 beste inzendingen uit ruim 70. Ze koos een winnaar uit het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de lerarenopleiding. Bij die beslissing werd gelet op verschillende aspecten, waaronder de mate van innovatie van het idee, de haalbaarheid ervan, of het de leeruitkomsten verbetert en of het motiverend is voor de leerlingen. De juryleden komen uit verschillende domeinen, met elk een andere link met het onderwijs. De jury bestaat meer concreet uit Bert Smits, Katelijn Nijsmans, Roeland van Rooy, Katelijne van De Pas, Carl Boel en Winfried Mortelmans. Meer informatie hierover is terug te vinden op de website van de award: https://vaninnovatieaward.be/. Wie mag naar Finland? De 3 winnaars komen hun idee verdedigen bij VAN IN in Wommelgem op 11 september 2019. De jury bepaalt dan wie de hoofdprijs in de wacht sleept. De winnaar mag samen met een collega op onderwijstrip naar Finland. De educatieve Finlandreis zal ingevuld worden met stadsontdekkingen en bezoeken aan enkele topscholen in Helsinki. VAN IN organiseert de reis samen met de Finse collega’s van Sanoma PRO. Terug naar het nieuwsoverzicht