NieuwsSummer Academy in de mediaVAN IN team event10 miles 2022Expo VAN INVAN IN verwelkomt Vicky Adriaensen als Managing directorBednet: Nationale Pyjamadag 2022VAN IN and Microsoft krikken leesvaardigheid van Vlaamse leerlingen opBookWidgets nu ook beschikbaar in didditSTEM-wedstrijd: win professioneel advies voor jouw STEM-project in graad 2Ken je “Onderwijs van Morgen” al? Hét inspiratie en kennisplatform voor het onderwijs!Digisprong in de klas 10 concrete tips voor de leerkracht4 op de 5 leerkrachten basisonderwijs zijn blij met de digitale vooruitgangSETT 2022 De beurs voor het onderwijs van morgenPersbericht Digitalisering secundair onderwijs blijft stijgenBingel boekenkast open voor alle leerlingenVAN IN steunt project van Stichting RobinBingel bestaat 10 jaarTechnopolis en VAN IN lanceren videoreeks onderSTEMbovenDag van de leraar 2020Resultaten ICT bevragingTrends Gazellen 2021VR project Safety in virtual realityAl 535 live lessen per dag vanuit VAN IN’s Bingel vorige weekMeer dan 63,5% leerlingen actief op Diddit in het secundair na de paasvakantieVAN IN investeert 100 000€ extra in digitale infrastructuur om scholen te ondersteunenMeer dan 6000 leerkrachten volgen bijscholing over afstandslesgeven met diddit/bingelVAN IN biedt digitale screenings aan voor het begin van het schooljaarEuropese enquête VAN IN: Vlaams onderwijs loopt voorop qua digitaal oefenenTot 19 keer zoveel digitale taken gemaakt in het secundair onderwijs, binnen didditMeer dan 35 000 leerkrachten lager onderwijs kunnen gratis Teams en Hangouts gebruiken binnen BingelBingel bereikt nieuwe piek in week 2: tot 14x zoveel gebruik en meer dan 7 mlo oefeningen per dagKinderen lezen meer via Bingel in coronatijdenVAN IN stelt heel Bingel gratis ter beschikking van het basisonderwijs voor leren op afstandVAN IN maakt onlineleerplatform diddit toegankelijk voor alle leerkrachten in het Secundair OnderwijsVAN INnovatie Award 2019 winnaarsOnze beste wensen voor 2019Bingel Raket genomineerd voor Digital Pioneer Award 2018Blijf op de hoogte van de laatste digitale tools in de klasPersbericht Boektoppers met eigen soundtrackStudenten hoger onderwijs houden vast aan papier om te studerenVAN Innovatie award 2019Bingel wint internationale pedagogieprijsLeerling basisschool De Boomgaard Borgloon ontwerpt graffitimuurMediawijze kinderen gebruiken BingelPersbericht de nieuwe Bingel Raket zorgt voor meer gedifferentieerd onderwijs tijdens de lesYouca Action DayBingel op het journaalBingel Raket vindt zijn weg naar de scholenMiljardste oefening op BingelKlantendienst staat voor je klaarPersbericht - Spectaculaire groei bingel in Finland en ZwedenVan In ondersteunt Pyjamadag: ‘We leren om voor elkaar te zorgen’VAN IN-dagen 20172022 is nabije toekomstBoekenbeurs 2016: sessiesDag van de leraar 2016Examentips 2017Van In - De Boeck kondigen nieuwe, geïntegreerde structuur aanKnooppunt viert feestLeermiddelenbeurs april 2017VAN IN en De Boeck bundelen hun krachtenBengelpopfestivalSmart Business Award 2016Het onderwijs heeft meer nodig dan een tabletHoe kan je een digitaal leerplatform succesvol inzetten?Whitepaper bingelATV-Antwerpen @ workInternational Educational Learning Resources AwardBingel op KarrewietDag van de (super)leraarDe Standaarddidditdiddit voor VAN IN en De BoeckVAN IN wint 'ICT Project of the Year' 2015 met bingel en diddit!Kanaal Z-Expert interview met Winfried MortelmansKnewton-technologie voor gepersonaliseerd en adaptief leren naar Vlaamse scholenInternational Educational Learning Resources Award: bingel finalistVAN IN ondersteunt je in het M-decreetDe top tien studietips van VAN INWazzouWazzou - Reportage Kanaal ZVAN IN innoveert met speelse Zomerbingel-apps voor het hele gezin Home Nieuws Bingel bestaat 10 jaar Delen 18/01/2021 - Bingel bestaat 10 jaar Naar aanleiding van de 10e verjaardag verscheen er vandaag een persbericht. We zijn dan ook fier om de digitalisering van het onderwijs 10 jaar geleden al op te bouwen. Vandaag is er veel te doen over digitalisering in het onderwijs. Het is al tien jaar geleden dat - met de introductie van Bingel - het eerste digitaal leerplatform in ons land gelanceerd werd, en dan nog voor lagere schoolkinderen. VAN IN die Bingel op de markt bracht en daarmee de digitalisering van het onderwijs op gang trok. In het jaar van lancering, 2011, waren er al 142 000 gebruikers (leerlingen en leerkrachten samen). Vandaag wordt Bingel in 86% van de Vlaamse scholen gebruikt, door in totaal 423 200 gebruikers, waaronder 389 700 lagere schoolkinderen. Winfried Mortelmans, CEO van VAN IN: ‘Ons team zocht in 2010 een manier om het leerproces van kinderen te ondersteunen. Om differentiatie haalbaar te maken voor leerkrachten en om iedere leerling motiverende oefeningen aan te bieden op zijn of haar niveau. Ze kwamen al snel uit bij een online omgeving, zo opgebouwd dat ze kinderen zou stimuleren en inspireren. En Bingel was geboren, met zijn zwevend eiland, interactieve dorpen en kastelen, en motiverende gamification-elementen. Een leer- en oefenomgeving waar kinderen vandaag nog altijd graag op oefenen en dat ze niet (bewust) associëren met leren'. Bingel is al 10 jaar de referentie in basisonderwijs als het gaat om digitaal onderwijs, in België én in Europa Bingel wordt ondertussen ook gebruikt in de Franse Gemeenschap, Finland, Zweden en Nederland. Er werd de voorbije maanden ook een pilootproject opgezet in Polen. Door deze internationalisering van Bingel is het aantal gebruikers uiteraard nog sterker gestegen. Bingel had het eerste schooljaar, enkel in Vlaanderen toen, 142 000 gebruikers. Die maakten zo’n 31 miljoen oefeningen. Vandaag heeft Bingel in ons hele land en de andere landen van Europa een miljoen gebruikers. Dat maakt Bingel het meest gebruikte digitaal platform in de lagere school in Europa. Miljoenen worden elk jaar geïnvesteerd in Bingel Bingel evolueerde elk jaar. Een heel team breidde het platform geleidelijk aan uit, in functie van de noden en mogelijkheden van leerkrachten en leerlingen. Om maar enkele voorbeelden te noemen: Er kwamen nieuwe functies bij, ook om les te geven, bijvoorbeeld filmpjes, bordlessen en bordboeken (die ook bewerkt kunnen worden); Naast de adaptieve oefeningen (die passen zich automatisch aan, aan het niveau van de leerling) werden de personalisatiemogelijkheden in Bingel nog uitgebreid met o.a.differentiatiemodules; Er werd een planner toegevoegd waar de leerkrachten hun lessen kunnen mee plannen; De mobile app Bingel Raket (voor tablet en mits een speciale ontwikkeling ook voor chromebooks) werd toegevoegd, waarmee de link gelegd wordt tussen het hand- ofwerkboek en Bingel, en kinderen zelfstandig kunnen oefenen op oefeningen die ze in hun werkboek nog niet helemaal onder de knie hebben; Er kwamen een eiland per leerjaar, zodat kinderen meer variatie kregen; Er werd nog meer variatie toegevoegd in oefenvormen. En het aantal oefeningen ging van 2000 bij de start, naar 1 miljoen oefeningen vandaag. Om niet te spreken van de instructiefilmpjes die er bij kwamen. De investering in Bingel loopt elk jaar in de miljoenen. Tijdens de lockdown, wanneer de lagere scholen gesloten waren, hielden de leerkrachten via Bingel het onderwijs open. VAN IN ontwikkelde toen onder meer de integratie met twee online ‘klasomgevingen’. Via de knop ‘naar de les’ in Bingel, kan het kind met één klik vanuit zijn oefenomgeving online les volgen. Bingel en de komende tien jaar Eén ding staat vast: Bingel zal blijven evolueren, de kinderen blijven boeien en leerkrachten blijven ondersteunen. Mogelijke nieuwe functies zijn digitale toetsen en dashboarding voor verdere personalisering (voor meer persoonlijke leerpaden voor de kinderen). Het team achter Bingel kijkt ook naar de mogelijkheden die nieuwe technologie biedt. Artificiële intelligentie biedt daar bijvoorbeeld weer nieuwe mogelijkheden om leerkrachten te ondersteunen en kinderen te helpen om leuker en meer op hun maat te leren. In Zweden experimenteren ze daarnaast met een digitaal aanbod voor kleuters. In Nederland proeven een aantal lagere scholen al van ‘digital only’-lesgeven, waarbij men een leerplatform toch op een heel andere manier gaat gebruiken en inrichten. De mogelijkheden voor verdere ontwikkeling hangen ook samen met de toestellen die in de klas gebruikt worden, en dat verschilt van land tot land. Op vlak van mobiele ervaring, zijn de Scandinavische landen bijvoorbeeld koploper. Daar wordt de smartphone gezien als tool om leerlingen extra te stimuleren tijdens de lessen. Met een smartphone en tablet kun je Augmented Reality gebruiken. Je kunt met de smartphone over je boek gaan, en de dieren op de afbeelding spreken je aan. In België is dit tot nu toe ondenkbaar. Kinderen in het basisonderwijs hebben meestal nog geen smartphone. VAN IN integreerde wel ARmogelijkheden in de mobile app ‘Zomerbingel’, waarop het kind tijdens de zomervakantie kan oefenen. Bingel blijft ontzettend populair. 96% van de leerkrachten geeft aan dat de meerderheid van de leerlingen eerder graag tot heel graag oefent met Bingel. Dat is zelfs nog 1% beter dan de monsterscore van 95% in 2019 en 6% beter dan de al heel verdienstelijke 90% in 2018. Er worden elke dag op Bingel gemiddeld 1 miljoen oefeningen gemaakt. Bingel in 4 punten: Bingel verhoogt de leerwinst door het oefenen op niveau, de ingebouwde feedback,de instructiefilmpjes, de differentiatiemodules en de fijne manier van werken metonder meer spelletjes, avatars en een pingping-beloningssysteem. Bingel is innovatief en adaptief en past zich op een intelligente manier aan het niveau van de leerlingen aan. Bingel ondersteunt schoolteams door al het materiaal op één plaats te verzamelen door het op een slimme manier met elkaar te verbinden en door in de modules heel wat personalisatiemogelijkheden in te bouwen. Bingel is gebruiksvriendelijk: het platform is zo opgebouwd dat leerkrachten en schoolteams er flexibel mee kunnen werken, zodat ze eigen keuzes kunnen maken op basis van de noden van hun leerlingen. Ontdek het persbericht hier Terug naar het nieuwsoverzicht