Vak/Gamma Kies een vak Administratieve uitgaven Frans Frans - Taalinitiatie Godsdienst Muzische vorming Schrift Techniek Verkeer Wereldoriëntatie Wiskunde Methodes / ReeksenDagboekenProducten en prijzenDagboek directieDagboek administratief medewerkerDagboek zorgcoördinatorAgenda'sSchoolagenda 1e leerjaar bingel Contacteer uw educatief adviseur Klantenservice Home Lager onderwijs Administratieve uitgaven Dagboeken Dagboektips Dagboek voor de zorgcoördinator Tips maart Dagboektips Delen 5.2.6 Suggesties voor een duidelijke profielomschrijving van de zorgcoördinator Beleidsondersteunende taken en opdrachten Wie? Wanneer? Actualiseren van het pedagogisch project en/of deelaspecten van het schoolwerkplan vanuit een ‘nieuwe’ visie op ‘de zorgbrede school’ en de samenwerkingskansen binnen de scholengemeenschap Voor welke aspecten van de schoolwerking? Vanuit welke documenten? Vanuit welke afspraken op schoolniveau? Binnen de scholenge-meenschap? In welk document is de gefinaliseerde tekst opgenomen? ... Organiseren (uitwerken) en opvolgen van een sterktezwakteanalyse, zelfevaluatie, ... Voor welke aspecten van de schoolwerking? Vanuit welke documenten? In welk document is de gefinaliseerde tekst opgenomen? ... Implementeren van een leerplan Voor welk leergebied of leerdomein? Vanuit welke documenten of teksten? Vanuit welke interventies op schoolniveau (afspraken met groepsleraren, ...)? Hoe wordt de specifieke ‘zorgbrede invalshoek’ hierin verwerkt? ... Opstellen van een beleids- en nascholingsplan van de school Voor welke aspecten van de schoolwerking? Vanuit welke documenten (het nascholingsplan én het prioriteitenplan van de school)? In welk document is de gefinaliseerde tekst opgenomen? ... Uitwerken van leer- en ontwikkelingslijnen Voor welk leergebied of leerdomein? Hoe verloopt de ondersteuning (teamoverleg, andere documenten, ...)? Vanuit welke interventies op schoolniveau (afspraken met groepsleraren, ...)? Wie bewaakt de specifieke begeleiding van de zittenblijvers? Hoe? Welke afspraken voor binnenklasdifferentiatie (ook voor leerlingen die méér aankunnen ...) worden hierin verwerkt? ... Organiseren en coördineren van overleg Opstellen van een draaiboek voor de verschillende participanten. Voorbereiden, leiden en begeleiden van het overleg (MDO) en de verslaglegging. Organiseren van thema-avonden, ouderavonden, oudercontacten, werkgroepen, kernoverleg, ... Organiseren van specifiek overleg voor ouders van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. De informatiedoorstroming organiseren van en naar de externe begeleiders (logopedisten, GON-begeleiders, ...). ... Initiatieven ontwikkelen om de kleuterparticipatie te verhogen en de ouderbetrokkenheid te versterken Opstellen van een draaiboek voor de verschillende participanten: informatie voor de ouders, afspraken voor de kleuteronderwijzeressen. Organiseren van specifiek overleg voor ouders van (veelvuldig) afwezige kleuters. De informatiedoorstroming organiseren van en naar de andere participanten (CLB, LOP, Kind en Gezin, andere externe organisaties, ...). Organiseren van specifiek overleg voor ouders van (veelvuldig) afwezige kleuters. ... Inventariseren van materiaal, naslagwerken, pedagogisch-didactische informatie (orthotheek, documentatiecentrum, inventaris van software, ...) Voor welk leergebied of leerdomein? Omschrijf interventies op schoolniveau, afspraken met groepsleraren, ... Inventariseer het materiaal voor ‘eerstelijnszorg in de leerlingen-groep’ en voor klasexterne begeleiding. ... ICT-ondersteuning op leerlingen- of teamniveau Voor welke leerlingengroep of doelgroep? Omschrijf inhoud en werkvorm, het leergebied of leerdomein, codeer de software specifiek bruikbaar voor preventie en remediëring bij bepaalde leerinhouden. Samenwerking met groepsleraar en/of andere participanten. ... Opvolgen van de leervorderingen en de voortgang/leerwinst (periodieke toetsen van het volgsysteem, diagnostische toetsen of tests, andere evaluaties, ...) Voor welke leerling(en) of leerlingengroep(en)? Omschrijf de test, toets of ander evaluatiemiddel, ... Wie doet wat? Waar? Wanneer? Voor welke aspecten van de schoolwerking? ...