Over het boek: doel en aanpak

Het doel

Marketing voor doeners geeft een breder inzicht in het vakgebied marketing:

  • hoe situeert marketing zich?
  • hoe evolueert marketing door de tijd heen
  • wat bepaalt het koopgedrag van de consumenten?
  • waarom en hoe kun je je markt segmenteren?
  • hoe bepaal je als merk, bedrijf of organisatie je positionering?
  • hoe ziet je productbeleid eruit rekening houdend met de doelgroep?
  • hoe stel je je prijsbeleid op?
  • op welke plaats stel je je aanbod ter beschikking?
  • hoe vertaal je dit naar je marketingcommunicatie met oog voor content marketing en digitale marketing?

De 6 P's

Naast product, prijs, plaats en promotie komt in het boek ook de P van personeel aan bod en specifiek voor de retailsector de P van presentatie. De 6 P's worden ook vertaald naar het marketingplan.

Tools voor de marketeer

Marketing voor doeners biedt tal van bruikbare tools die een toegevoegde waarde bieden voor de marketeer (Business Model Canvas, innovatiemodel, customer journey ...)

De aanpak

Er worden kapstokken en kaders aangereikt die meteen toegepast worden op de praktijk. In de meeste hoofdstukken komen twee cases aan bod: als goed kozen de auteurs voor Lotus Speculoos, als dienst voor Heyo (een vzw die projectkampen aanbiedt aan kinderen).
Na ieder hoofdstuk volgt een practicum. Daarin wordt het onderwerp verdiept en toegepast op een concrete casus.
Per hoofdstuk is er ook een opdracht beschikbaar onder de vorm van een werkstuk, waarbij de theorie kan worden toegepast op een product of merk naar keuze.
Dankzij de combinatie van het kader, het practicum en het werkstuk verwerft de student in een mum van tijd de knepen van het vak marketing.

Het vakjargon

Per hoofdstuk wordt stilgestaan bij enkele vaktermen.

Het practicum

Tijdens het practicum werken de studenten verder op cases, verdiepingen per hoofdstuk. Op die manier kunnen ze verdiepende inzichten verwerven in de verschillende onderdelen van de marketing.

Het werkstuk

De studenten kiezen een goed, dienst, merk of organisatie waarop ze alle stappenvan de marketing kunnen toepassen.